Tuesday, January 01, 2008

Lepaskan Kembali Aku Ke Laut

"... Tidak jauh rupanya semua tempat dariku. Segala-gala di bawah langit ini ada kaitan sesama sendiri dan semua manusia seperti saudara dan jiran tetangga sahaja. Hairan, kenapa tidak aku sedari tentang dekatnya dunia ini dengan diriku?"
Dari mimpi Leftenan Muda Usmal


... Tidak lama kemudian, Puan MacGillivray, setelah cukup lama bermesra dengan tetamu-tetamu di kumpulannya, meminta diri, dan bergerak pula ke kumpulan suaminya yang ketika itu sedang berbincang darihal bendera baru Persekutuan Tanah Melayu.

"Kenapa diikutinya rupa bendera Amerika Syarikat?" tanya Puan Bourne, "kenapa tidak diikutnya rupa Union Jack?" Tanya balik Jeneral Bourne kepada isterinya "jika diikuti Union Jack, soal pula orang, kenapa diikutinya Union Jack?"
"Negara ini ada kaitannya dengan Britain, tetapi tidak ada sedemikian kaitannya dengan Amerika Syarikat, bukankah bendera Australia dan bendera New Zealand berasaskan Union Jack?"
"Bendera hanya lambang. Mungkin kepada orang-orang di sini rupa bendera baru itu membawa pengertian yang penting kepada mereka. Mungkin semangat kemerdekaan yang ada pada orang-orang Amerika dahulu terdapat pada bendera itu. Lagipun apa sebab nak diikutinya Union Jack, orang-orang Tanah Melayu pada ketika ini sudah hilang cintanya terhadap Britain."
Dari perbualan Pegawai-pegawai British di King's House, 11 Julai 1954


Novel oleh Shaari Isa ini menggambarkan masyarakat Tanah Melayu di sekitar tahun 1954 hingga 1957 iaitu suasana ketika negara hampir mencapai kemerdekaan. Corak kehidupan lima golongan anggota masyarakat waktu itu diceritakan dengan amat teliti. Golongan tersebut adalah pentadbiran British, pejuang kemerdekaan, anggota tentera, rakyat jelata dan pengganas komunis.

Gambaran kehidupan rakyat ketika itu dengan jelas dapat saya rasai apatah lagi latarbelakang cerita adalah sekitar Kampung Bharu, tempat saya membesar dan bersekolah. Padang Kelab Sultan Sulaiman adalah betul betul di hadapan sekolah saya, Sekolah Menengah Puteri Wilayah. Saya mula mengenali novel ini lama dulu, sebaik habis persekolahan, kalaulah saya baca dari awal, tentu saya cemerlang dalam matapelajaran sejarah. Menduduki SPM di KISAS, saya cuma lulus sejarah dengan P7. Sekarang baru ada rasa patriotik.

Sangat digalakkan sebagai bahan bacaan untuk remaja di alam persekolahan.

Kenapa tiba tiba nak tulis pasal novel ni? Sebab masa tengah tengok berita kat RTM1 tadi, ada sedutan drama adaptasi novel ni. Jadi, terus tulis....

No comments:

Post a Comment